FAQ

Op deze pagina vindt u een antwoord op een aantal van de veelgestelde vragen van onze gebruikers. Staat uw vraag er niet tussen? Laat het ons weten via de contactpagina!

Deze FAQ gaat over de SnuffelfietsV2

Informatie over de Snuffelfiets AIR vindt u hier: https://support.sodaq.com/Products/AIR/

FAQ Snuffelfiets

Waarom is (een gedeelte van) mijn fietsrit niet zichtbaar op mijn persoonlijke pagina?


Als uw fiets achterin een auto of trein wordt vervoerd en de snelheid boven de 50 km/uur komt, worden de meetwaardes niet geregistreerd. De hele rit wordt dan gefilterd en zal niet zichtbaar zijn op de persoonlijke pagina.

Kan ik een tweede kastje aan mijn account toevoegen?


Meerdere Snuffelfiets-kastjes registreren op hetzelfde e-mailadres is niet mogelijk. Elk kastje is gekoppeld aan een uniek e-mailadres.
Het is wel mogelijk om een vervangend kastje te activeren nadat u een defect kastje deactiveert.

Waarom begint mijn kastje soms pas te meten als ik al een paar minuten aan het fietsen ben?


Het kastje moet eerst een GPS-signaal ontvangen voordat de sensordata kan worden gekoppeld aan een locatie. Dit kan afhankelijk van de bebouwing/bomen tot wel 2 minuten duren.

Bepaalde punten op de route zie ik niet terug. Hoe komt dat?


Alle metingen worden zorgvuldig bewaard, dus in alle gevallen zijn de metingen wel bewaard maar worden misschien niet getoond. Dit kan soms voorkomen wanneer de GPS geen signaal kan ontvangen omdat u in een gebouw bent, onder een brug of onder een bomenpartij.

Wordt ultrafijn stof ook gemeten met deze sensor?


Nee, ultrafijn stof wordt niet gemeten.

Meet de sensor ook als ik stilsta?


Nee, de sensor wordt geactiveerd door beweging. Als de sensor stil komt te staan, zal deze als snel inactief worden om de batterij niet te belasten.

Ik heb gemerkt dat de tijdsindicatie voor de routes niet accuraat is. Hoe komt dat?


Momenteel wordt de tijd geregistreerd volgens de indeling op een andere tijdzone. Dit verklaart dat de routes vaak op de verkeerde tijd worden geregistreerd. Dit probleem wordt met terugwerkende kracht verholpen.

Wordt er zorgvuldig omgegaan met mijn privacy?


Jazeker, we nemen alle mogelijke maatregelen om alles zo anoniem mogelijk te maken. Alleen door de persoonlijke website te gebruiken met uw persoonlijke inloggegevens kunt u uw precieze persoonlijke data zien.

In alle andere gevallen zullen we altijd werken met aggregaties, dat wil zeggen combinaties van meerdere metingen van meerdere sensoren over een langere periode, of door metingen weg te halen waardoor hetzelfde effect wordt behaald. Op deze manier is het niet mogelijk om erachter te komen wie precies waar heeft gefietst.

Meet de sensor ook als ik wandel of in de auto zit?


Ja, de sensor wordt geactiveerd door beweging, ongeacht de snelheid van de activiteit. U kunt de sensor dus ook aan uw step, scootmobiel of rollator hangen. Houd ook dan de in- en uitgang van de luchtstroom (zwarte cirkelvormige openingen) naar beneden gericht, want de sensor is gevoelig voor vocht.
Als uw fiets achterin een auto of trein wordt vervoerd en de snelheid boven de 50 km/uur komt, worden de meetwaardes niet geregistreerd.

Hoe nauwkeurig kan mijn locatie bepaald worden?


De GPS-metingen van de sensor zijn tot op 50 meter nauwkeurig. U moet daarom rekening houden met enige afwijking in de locatiepunten die u op de gefietste routes terugziet.

Hoe vaak moet ik de sensor opladen?


De sensor gaat 8 fietsuren mee wanneer deze volledig is opgeladen. We raden aan om na iedere fietsdag het device opnieuw op te laden om uitval te voorkomen.

Kan ik de sensor aansluiten aan de koplamp of de accu van mijn elektrische fiets?


Nee, dit is niet mogelijk. Op het moment dat de sensor wordt aangesloten aan een energiebron gaat deze automatisch uit en wordt uw rit niet geregistreerd.

Wat moet ik doen als ik een storing heb?


Heeft u een storing aan uw kastje? Dat meldt u via uw persoonlijke website, tab support. Zo ontvangen we meteen alle benodigde gegevens van het kastje om u beter van dienst te kunnen zijn.

Wat moet ik met de sensor doen als ik de supermarkt in ga of een andere tussenstop maak?


U mag de sensor overal meenemen waar u naartoe gaat, ook de supermarkt in. Wij zijn zeer benieuwd wat de resultaten van deze tussenstops zijn.

Mag ik mijn sensor ook buiten de grenzen van de provincie Utrecht nemen of zelfs buiten de grenzen van Nederland?


Wij zijn vooral geïnteresseerd in data uit uw leefomgeving. Als u het leuk vindt mag de sensor overal mee naartoe, ook buiten de Provincie Utrecht en buiten Nederland.

Mag ik mijn sensor uitlenen of doorgeven?


U mag de sensor uitlenen, maar u moet er rekening mee houden dat deze persoon de persoonlijke meetgegevens van de gefietste routes niet in kan zien. De sensor staat namelijk nog steeds op uw naam.
Mocht u de sensor definitief door willen geven neemt u dan alstublieft contact op met uw coördinator en deactiveer de sensor in uw persoonlijke website, tabblad config.

Wat moet ik doen als ik mijn sensor wil inleveren, bijvoorbeeld bij een defect kastje of als ik wil stoppen?


Voordat u uw sensor inlevert is het belangrijk om in uw persoonlijke website uw sensor te deactiveren. U gaat naar uw persoonlijke website, tabblad config. U selecteert de rode knop “Deactiveer sensor”. Daarmee is de sensor niet langer aan u als gebruiker gekoppeld en beschikbaar voor een andere deelnemer.
Als u wilt stoppen of als u een defect kastje wilt omruilen meldt u dat via uw persoonlijke website, tab support. We vertellen u dan hoe u de sensor via een antwoordnummer retourneert.

Ben ik aansprakelijk als de sensor gestolen wordt of als deze kapot gaat?


Nee, u bent niet verantwoordelijk voor diefstal of schade aan de sensor. Wel vragen wij u om de sensor met liefde en gezond verstand te behandelen zodat deze zo lang mogelijk mee gaat.

Mag ik de sensor openmaken?


Wij begrijpen dat u erg nieuwsgierig bent naar de binnenkant van de sensor, maar wij drukken u toch op het hart om deze niet te openen. Als de sensor geopend wordt is deze niet langer waterdicht en is de kans groot dat deze snel kapot zal gaan.